Tuesday, May 12, 2009

KETAHUILAH..

1. Ketahuilah bahawa bergaul lelaki perempuan, walaupun sekadar bercakap telefon mengada2 atau tidak tanpa sebab penting (kerja/emergency) adalah HARAM kot mana sekalipun.

2. Ketahuilah bahawa bergaul lelaki perempuan atas nama lunch break, pantry break, or lunch partner tanpa sebenar-benar keperluan kerja atau emergency boleh dengan mudahnya mengundang kemarahan Allah kerana boleh diklasifikasikan sebagai bermaksiat kepada Allah.

3. Ketahuilah bahawa bergaul lelaki perempuan, atas nama beriadah untuk menyihatkan diri, walaupun menutup aurat boleh dengan selamba badaknya mengundang kemurkaan Allah.

4. Ketahuilah, penutupan aurat itu adalah seperti yang di dalam solat, dimana segala yang ketat, seksi, seksa, dan tidak longgar, boleh membatalkan solat. Oleh itu kalau di luar solat juga disyorkan supaya menutup aurat dengan sempurna.

5. Ketahuilah bahawa, isteri akan menjadi Pendakwa Raya No 1 di akhirat kelak, mereka akan menuntut agar segala dosa mereka, juga sama2 dipikul oleh suami.

6. Ketahuilah bahawa jika para isteri mencintai suami mereka sepenuh jiwa raga hingga ke akhirat, suruh-suruhlah suami korang tu mendalami agama dan mengamal dan mengajarkan agama agar korang sekeluarga boleh taat.

7. Ketahuilah bahawa, si suami janganlah malas dan berdegil untuk mendalami agama untuk membimbing keluarga dan isteri kerana takut-takt nanti takde peguambela di akhirat kelak.

8. Ketahulah bahawa anak-anak hendaklah berkhidmat untuk ibu bapanya, jangan si adik mengharap abang tolong emak/ayah atau abang pulak harap kakak dan jadi lah satu repetitive loop (bahasa programmer computer) yang tak berkesudahan. Patutnya, masing-masing perlu berebut menjaga mereka, tanpa rasa susah dan dengan rasa ikhlas.

9. Ketahuilah, mengumpat/mendengar/mengiyakan umpatan ke atas bos-bos walaupun kita teraniaya dan best adalah salah dan tetap salah.

10. Ketahuilah mengumpat/mendengar/mengiyakan umpatan ke atas sesiapa sahaja walaupun syok dan kelakar atau "yg ni last..." atau " yg ni aku tak tahan" adalah dosa yang benar dan hanya boleh ampun jika dimaafkan oleh orang yang diumpat.

11. Ketahuilah, kita semua kena hari-hari beristighafar sebab banyak dosa yang kita tak kira dan hitung sendiri seperti dosa riba, dosa mata, dosa mulut, dosa telinga, dosa hidung (bau parfume jantina lain), dosa buat kerja tak sempura, dosa buang masa tgk movie, tv dan drama bersiri, dosa itu dan dosa ini.

12. Ketahuilah bahawa, walaupun aku pencinta wanita( bini aku) aku juga pendosa, hanya nabi-nabi yang maksum. Peringatan ini bukan kerana aku tak ada dosa, hanya kerana amar makruf nahi mungkar dan berpesan-pesan dengan hak dan sabar WAJIB dilaksanakan.

13. Ketahuilah, sesungguhnya banyak lagi yang boleh disumpah-sumpahkan. Namun dek kerana aku perasan sibuk dengan urusan dunia, dan letih buat perkara baik, maka, dicadangkan anda rujuklah guru-guru yang makrifat, ustaz dan ustazah atau kitab-kitab di kedai-kedai buku berhampiran. Sementara stok masih ada!

Kalau selalu buat,
Kadang2 buat,
Pernah buat,
Atau bercadang nak buat...
Cepat lah cepat..
bawak bawak BERTAUBAT...InshaAllah diterima....

No comments:

Post a Comment